Pitabröd (glutenfritt)

ca 5,5 dl (280 g) glutenfritt mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 matsked vegetabilisk olja
2 extra stora ägg
ca 2 dl varm vatten

1. Värm upp ugnen till 200 grader. Om du har en pizzasten, placera den i ugnen medan ugnen förvärmer. Om inte, använd en bakplåt.

2. Blanda de torra ingredienserna väl i en mixerskål.

3. Tillsätt oljan och sedan äggen och 1/4 kopp varmt  vatten. Kör mixern på sin lägsta hastighet och tillsätt resten av koppen med varmt vatten i en långsam och stadig ström.

4. Skrapa degen ur skålen och placera den på en våt, slät yta. Tips: Använd handskar, detta kan vara lite kladdigt. Om du vill kan ta lite extra mjöl, då blir det lättare. Dela degen i 6 lika stora delar och placera dem på ett bakplåtspapper. Försök att forma varje del till en ”boll”, och platta till så att den blir ca ½-1 cm tjock.

5. Grädda i 5 minuter, och vänd försiktigt på pitabröden. Grädda i ytterligare 5 till 7 minuter, eller tills dom är lätt bruna på båda sidor.

6. Låt svalna och skiva varje runda genom halva brödet med en vass kniv.

Servera till valfri rätt, förslagsvis falafel eller kikärtsbiffar.

Smaklig spis!

Pitabröden kan förvararas lufttätt i 2 dagar.

Kommentera