Rödbetsjuice

rodbetsjuice

De är inte bara vackra att se på och goda att äta, rödbetor är också fullproppade med ämnen som är bra för dig.

2 portioner

Du behöver en råsaftcentrifug.

300 gram rödbetor (förvara gärna kylt)
1 tsk riven färsk ingefära
klyfta med citron

Gör såhär

  1. Skär bort fästen och fula delar på rödbetorna.
  2. Skala rödbetorna och skär dem i klyftor så att de går ner i råsaftcentrifugen.
  3. Skala ingefäran.
  4. Kör rödbetorna, ingefära och citron till juice i råsaftcentrifugen.
  5. Servera.

Hälsofördelar

1. Sänkt blodtryck
Rödbetan är rik på nitrat, som i kroppen omvandlas till kväveoxid. Studier visar att molekylen vidgar och får blodkärl att slappna av, vilket i sin tur bidrar till ett mer syrerikt blod. Bättre cirkulation, lägre blodtryck, förbättrad prestationsförmåga, ämnesomsättning och muskelfunktion är en del av fördelarna med att äta rödbetor.

2. Minskad risk för hjärtsjukdom
Rödbetan innehåller mycket alkaloider och folsyra som tillsammans bidrar till att sänka kroppens homocysteinnivå. Forskning visar att en hög homosysteinnivå ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

3. Bättre uthållighet
Det är ingen slump att så många idrottare dricker rödbetsjuice när de vill prestera på topp, den höga nitrathalten är nämligen inte bara bra för blodtrycket. Med en ökad syretillförsel blir även musklerna mer uthålliga och du kan prestera både bättre och längre.

4. Toppen för hjärnan
Även hjärnan kan dra fördel av nitrat och fungerar helt enkelt bättre när den får mer syre. Forskare har upptäckt att det här är särskilt viktigt ju äldre vi blir.

5. Sundare lever
Även om du äter hälsosamt finns det ändå en del gifter och slaggprodukter som behöver rensas ut och det är din lever som gör det tyngsta arbetet. En daglig dos rödbetor kan dock underlätta.

6. Högre skydd mot sjukdomar
Rödbetor är fullproppade med antioxidanter som bland annat ger skydd mot hjärtsjukdomar och övervikt.

7. Håller magen i trim
Att uträtta sina behov regelbundet är viktigt för vår hälsa och för det behöver vi fiberrik mat, så som rödbetor. Inte bara minskar det risken för förstoppning, hemorrojder och inflammerade tarmfickor, betor har även visat sig att vara bra för matsmältningen.

Kommentera