Basisk mat i vardagen

basisk mat

Nya riktlinjer – Nytt liv!

Slipp krämpor med en basisk kropp. Att hålla kroppen mer basisk än sur har idel fördelar och höjer din livskvalitet. Här följer enkla tips och riktlinjer för att få en bra balans och mer basisk kropp i vardagen.

Vad sänker kroppens pH-värde?

  • Felaktig kost
  • Stress, ilska, ångest
  • Vissa sjukdomar
  • Mediciner
  • Hård fysisk ansträngning (idrott/träning på hög nivå)

Vad höjer kroppens pH-värde?

  • Bra kost
  • Vila
  • Glädje
  • Motion

Vad är basisk mat?
I princip alla frukter och grönsaker, bär, alger och många örter är basiska.

Vad är syrabildande mat?
Syrabildande mat är kött, fisk, ägg, säd (vete, havre, råg och korn) plus alla mjölkprodukter.

Undvik raffinerad mat som hel- och halvfabrikat och margarin. Undvik vitt mjöl, socker, läsk, smågodis, kaffe och alkohol. Var försiktig med kött- och mjölkprodukter.

Du bör äta upp till 75 procent basbildande mat För att hålla en god balans i kroppen behöver vi äta cirka 75 procent basbildande mat (oraffinerad mat, frukter och grönsaker) och inte mer än 25 procent syrabildande mat.

Här är några exempel på livsmedel med bra PH-värden:

  • Grönt i alla former! Exempelvis gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, broccoli, groddar och nässlor.
  • Frukt (gärna ekologisk då besprutning försurar) som avokado, citron, lime, päron, äpple banan, bär, druvor och persika.
  • Särskilt hög basbildande effekt (närmare pH 8,5) har torkade dadlar och fikon, aprikoser, mango, persilja samt citron, grapefrukt och vattenmelon (pH 9.0)
  • Grönsaker (gärna ekologiska)
    • Särskilt högt (nära pH 9,0) anses bl.a. sparris , vitlök, morot.
    • Samt ärtor, pump, palsternacka (nära pH 8,0)
    • Gröna bönor, paprika, rödbetor, broccoli, kål och carob (7,5)
  • Alger och sjögräs (pH 8,5) minskar syran i magen, sägs ha en avgiftande effekt
  • Fisk (helst vildfångad och gärna med citron som neutraliserar syran, se ovan)
  • Nötter och Frön (gärna ekologiska)
  • Pumpafrön, sesamfrö, linfrön, solrosfrön och mandel
  • Kryddor och smaksättning
    • Tamari, shoy, miso, Himalaya mineralsalt, mandel, carob, kokos, ingefära, gurkmeja, kanel, kardemumma.
  • Sötningsmedel
    • Agave, rissirap, lönnsirap, lo han och stevia
  • Bönor och groddar
  • Kikärtor, svarta bönor
  • Linfröolja, kokosolja, gee och rapsolja, olivolja i små mängder

Drick gärna mycket vatten, grönsaksjuicer, osötad sojamjölk, mandelmjölk, kombucha och örtteer.

Superfoods

Det finns det många effektiva och goda sätt att göra sin kost mer basisk, här följer några exempel:

Chlorella – består till 60% av högvärdigt protein, den innehåller alla aminosyror, alla vitaminer och alla mineraler samt de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Algen innehåller dessutom mer klorofyll än något annat livsmedel (4-5 gånger mer än spirulina) samt stora mängder enzymer som hjälper matsmältningen. Chlorella är alltså mycket basbildande och hjälper till att balansera pH-värdet i kroppen. Tillsätt i smoothie, ta en kapsel eller rör ner pulvret i lite juice.

Spirulina – Spirulina är en blågrön alg som växer I varma, fuktiga och väldigt basiska miljöer. Algen är mycket rik på protein, 60-70% beroende på var den växer, den innehåller 8 livsnödvändiga aminosyror och 10 av 12 icke-essentiella aminosyror. Den innehåller även 9 viktiga vitaminer och 14 mineraler och har ett högt innehåll av kalcium och järn, magnesium och kalium och en bra källa till vitamin B12.
Spirulinas fungerar avgiftande, energigivande, anti-inflammatorisk och basbildande. Spirulina kallas ”den enklaste grönsaken på jorden” då den lever endast på vatten och soljus. I det mörkgröna klorofyllet samlas solens energi och därigenom får spirulina sin vitalitet. Klorofyll är en molekyls skillnad från det mänskliga blodets sammansättning.

Många hävdar att man kan äta spirulina varje dag istället för, ofta processerade, multivitamin och mineraltillskott.

Vetegräs och Korngräs
Vetegräs och Korngräs är de unga ”skott” som växer ut från vetekornet och kornet. Det gröna gräset är enormt näringstätt och källa till 17 aminosyror och 92 livsnödvändiga vitaminer och mineraler. Gräsen består av 70% klorofyll som har energigivande effekt och som är nyckeln till den basbildande effekten. Klorofyllmolekylen i vete- och korngräs är nästan identisk med hemogoblinmolekylen i vårt blod, enda skillnaden är att i klorofyll är det central elementet magnesium och i hemoglobin är det en järnkärna. Vete-och Korngräs i pulverform eller som juice är därför populära tillskott till basbildande dieter.
Vete- och Korngräs är till skillnad från sitt sädeskorn helt fritt från gluten.